maandag 19 augustus 2013

Het maken van een verteltas

Wat is me dat een verteltas? Een verteltas is een tas waar er vanalles in zit. Er wordt telkens gewerkt met een thema bijv. Kikker is kikker. Alles dat in de tas zit heeft daar mee te maken. De tas heeft vooral als doel kinderen meer te laten kennismaken met boeken. In de tas zitten enkele verhalen. Dit kan iemand van de ouders, voogd, grootouders voorlezen. Er zijn ook enkele spelletjes voorzien die aansluiten bij het thema. Er is ook een schriftje voorzien waarin de bevindingen in verband met de tas kunnen geschreven worden.

De tas die ik gemaakt heb is in het thema van Kikker. De verhalen van Kikker zijn geschreven door Max Velthuijs. Ik heb drie boeken voorzien. Een informatief boek over kikkers en twee prentenboeken van Kikker. Verder heb ik er ook twee spelletjes in gestopt. Een memory en een zelfgemaakt spelbord. Als de kinderen het verhaal gehoord hebben kunnen ze proberen met de kaartjes het verhaal na te leggen. Ik heb van de personages uit het boek vingerpopjes gemaakt. Je kan het verhaal er mee na spelen. De verteltas wordt iedere week met iemand anders meegegeven. Omdat de ouders,voogd, grootouders de uitleg niet gehoord hebben in de klas is er een mapje voorzien. Daarin staat alles mooi uitgelegd. De tas heb ik laten maken door mijn grootmoeder. Kikker heb ik afgedrukt op strijkpapier en dan op mijn tas gestreken.

Dit is het resultaat:

 
Op deze site vind je nog wat meer info in verband met de verteltas.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten